Voor veel veganisten en andere non-dairy queens (en kings) is Oatly een gevestigde naam: het bedrijf brengt plantaardige ‘melk’ (oh sorry, drink) op de markt in mooi vormgegeven grappige verpakkingen. Goed voor je humeur, voor de planeet en voor alle koeien en kalfjes.
Recent heeft de investeringsmaatschappij Blackstone echter een groot aandeel in Oatly aangekocht. Investeringen van Blackstone worden gelieerd aan ontbossingsprojecten in Brazilië. Deze ontbossing is niet alleen een milieuramp, maar ook een humanitaire: bosbeschermers worden vermoord en native bewoners uit hun huizen verdreven. In 2019 ging een gebied van anderhalf keer Nederland aan regenwoud in vlammen op om ruimte te maken voor sojaplantages (nee, die soja eindigt niet in je vega-burger, maar wordt gebruikt voor veevoer). Daarmee lag de ontbossing in 2019 op het hoogste niveau sinds 11 jaar. Maar in de eerste vier maanden van 2020 werd er al 32% meer ontbost dan in die maanden het jaar ervóór.
Velen roepen dan ook op tot een boycot van de producten van Oatly
Nederland is de één na grootste importeur van deze sojabonen die worden verwerkt tot veevoer: jaarlijks wordt 2 miljoen ton sojameel vermalen tot krachtvoer voor de ± 114 miljoen dieren die in Nederland gehouden worden door de vee-industrie.
Een praktijk waar je als veganist niets mee te maken wil hebben, niet alleen omdat het verweven is met de vee-industrie, maar ook omdat de ontbossing mensenrechten schendt. Velen roepen dan ook op tot een boycot van de producten van Oatly. Maar is dat nou wel gewenst? De financiële injectie geeft Oatly de mogelijkheid om in meer landen havermelkfabrieken te bouwen en nog meer mensen kennis te laten maken met een lekker en gezonder alternatief voor koemelk. En investeerders hebben nu gezien dat er wel degelijk geld te verdienen is met ‘groene’ initiatieven.
Blijven ze net zo groen nu Blackstone een zetel in de board heeft?
Natuurlijk is het wel goed om Oatly kritisch te blijven volgen: blijven ze net zo groen nu Blackstone een zetel in de board heeft? Maar een boycot is misschien (nog) niet nodig en misschien zelfs contraproductief. Zoals Jelmer Luimstra op Sprout schrijft: ‘Wie de havermelkproducent namelijk boycot, geeft private equity daarmee een signaal dat de branche beter geen geld kan steken in duurzame initiatieven. De klimaatklok tikt ondertussen onverstoord door.’
En dat vind ik ook wel weer een fijn idee, want ik heb net Oatly haverspread met komkommer en knoflook gekocht…
Bron: Greenpeace Magazine zomer 2020
https://www.sprout.nl/artikel/opinie/waarom-het-goed-dat-het-groene-oatly-miljoenen-ophaalde-bij-het-grijze-blackstone
Dit artikel kan betaalde links en/of affiliate links bevatten, wij plaatsen alleen aanbevelingen waar wij zelf achter staan.