Groen doen is niet meer alleen iets voor mensen met een volkstuintje en geitenwollensokken. Steeds meer mensen en bedrijven gaan inzien dat het een noodzaak is. Een groen imago is dus goed voor een bedrijf. Maar er is een verschil tussen een groen imago en ook echt duurzame veranderingen doorvoeren.
Wat is greenwashing ?
Bedrijven die meer tijd en geld besteden aan het verkrijgen van een ‘groen imago’ dan aan het daadwerkelijk verminderen van hun CO2-uitstoot of andere milieubelastende activiteiten maken zich schuldig aan greenwashing.
Doen alsof je groen doet, dus.
De term is bedacht door Jay Westerveld. Tijdens een verblijf in een hotel vielen hem de bordjes op waarin aan hotelgasten werd gevraagd om handdoeken op de grond te leggen als ze deze vervangen wilden hebben voor schone, dit onder het mom van ‘zo sparen we water uit en dat is goed voor het milieu’. Dit stond in groot contrast met de verspilling die hij overal elders in het hotel zag. Het was hem duidelijk: het wassen van minder handdoeken was vooral gunstig voor het hotel zelf, dat spaarde zo veel geld uit.
Denk ook aan tankstations die zonnepanelen installeren om ‘groen’ over te komen. En een heel letterlijk voorbeeld van greenwashing zijn de fastfood-ketens die hun vreetschuren groen schilderen en aankleden met veel hout. En dat terwijl het menu vol staat met rundvlees (het meest milieubelastende dat je eten kunt) en plofkippen. En als er eens een vegan burger gelanceerd wordt, wordt dat groots aangekondigd, maar blijkt het altijd tijdelijk te zijn. En vertrekken doet die McPlant altijd met stille trom…
De Vieze Verkiezing van Greenpeace
Maar als er één bedrijf is dat uitblinkt in greenwashing, dan is het Shell wel. Gelukkig is dat niet onopgemerkt gebleven. Dit jaar wonnen ze samen met Staatsbosbeheer de ‘Vieze Verkiezing’ van Greenpeace. Dit is een publieksprijs voor de brutaalste fossiele brandstof reclame.
Laten we niet vergeten dat Shell nog steeds in de top 10 van grootste vervuilers ter wereld staat. Daar veranderen een paar jonge boompjes niets aan.
In de reclame beweren Shell en Staatsbosbeheer ‘samen bomen te planten’. En dat klinkt natuurlijk heel gezellig, maar boompjes wegen echt niet op tegen de enorme schade aan klimaat en natuur die Shell veroorzaakt met boren naar olie en gas. Want laten we niet vergeten dat Shell nog steeds in de top 10 van grootste vervuilers ter wereld staat. Daar veranderen een paar jonge boompjes niets aan.
Toch zijn reclames erg effectief, vooral als een semi-overheidsinstelling als Staatsbosbeheer haar naam eraan verbindt. Daarom winnen Shell en Staatsbosbeheer samen de Vieze Verkiezing. Het liefst zou Greenpeace alle fossiele reclame willen verbieden. En dat zou moeten kunnen, tabaksreclames zijn immers ook verboden en de vervuiling die bedrijven als Shell veroorzaken zijn minstens net zo slecht voor de gezondheid.
In een aantal gemeenten zijn reclames voor fossiele bedrijven al geweerd uit het straatbeeld. Vind je dat een goed idee, dan kun je handtekening aan de petitie toevoegen.
Dit artikel kan betaalde links en/of affiliate links bevatten, wij plaatsen alleen aanbevelingen waar wij zelf achter staan.