In april 2022 vierde Milieudefensie haar 50-jarig bestaan. Een bitterzoet jubileum, want in een ideale wereld is een dergelijke stichting niet nodig omdat elke aardbewoner leeft in het besef dat de natuur beschermd moet worden.
Maar het is inmiddels 50 jaar geleden dat John Sawyer in het tijdschrift Nature schreef over de invloed van CO2-uitstoot en het broeikaseffect en nog steeds is er geen goede oplossing voor de toen al voorspelde problemen gekomen.
Al 50 jaar strijd Milieudefensie tegen de gevolgen van het kapitalistische korte-termijndenken. En soms met succes: zo is er nu in elke supermarkt biologische voeding te vinden en is er hout met FSC-keurmerk te koop in bouwmarkten en tuincentra. Maar Milieudefensie deed nog meer.
Succesvolle acties
Tegenwoordig is het gemakkelijk om ergens protest tegen aan te tekenen: je ondertekent online een petitie of deelt iets op je Facebook-tijdlijn.
Maar in de beginjaren van Milieudefensie had niemand nog van ‘online’ gehoord. Voor de protesten tegen kernenergie en illegale houtkap moesten er dus posters worden opgehangen en handtekeningen worden verzameld.
Enkele successen zijn:
- Door middel van advertenties in kranten en spotjes op televisie werden mensen opgeroepen om geen wegwerpverpakkingen meer te kopen.
- Toen er sprake was van een vijfde baan bij vliegveld Schiphol ontvingen leden van Mileudefensie een postkaart in de bus waarop hen gevraagd werd een stukje Bunderbos te kopen. Dit bos lag deels op de plek waar de baan zou moeten komen. Zo werden duizenden mensen juridisch eigenaar van dat stukje grond. Mocht de uitbreiding van de luchthaven doorgaan dan zouden al deze mensen moeten worden uitgekocht.
- De actie ‘Niet van mijn geld’ maakte mensen bewust wat er met hun spaargeld gedaan werd. Milieudefensie knipte symbolisch een bankpas door en vele Nederlanders volgden: ze gingen bankieren bij een bank met een beter moreel kompas. De Campagne tegen handelsverdragen CETA en TTIP ging online viraal.
Tijd voor minder vervuiling
Milieudefensie heeft in de afgelopen 50 jaar gezorgd voor bewustwording en maatschappelijke verandering. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat het werk gedaan is. Zo is de organisatie nu bezig met een actie om de 29 grootste vervuilers* van Nederland te dwingen om te stoppen met vervuilen.
Ook is uit onderzoek van dagblad Trouw gebleken dat leden van raden van commissarissen die bedrijven controleren, over het algemeen niet veel weten van klimaat en bedrijven daar dus ook niet op aanspreken.
Maar er is ook goed nieuws: zo bestellen klanten van een online supermarkt in Noorwegen minder rood vlees en andere milieubelastende producten sinds de uitstoot daarvan op de kassabon staat.
En in Brazilië gingen duizenden mensen de straat op om te protesteren tegen vijf milieuverwoestende wetsvoorstellen. Ze werden hiertoe op geroepen door de populaire zanger Caetano Veloso. Dat geeft de milieubewuste burger moed voor de komende 50 jaar.
* ABN AMRO, ABP, Aegon, Ahold Delhaize, AkzoNobel, Atradius, BAM Groep, Boksalis Westminster, BP, Dow, DSM, Exxon Mobil, FrieslandCampina, ING, KLM, LyondellBasell, NN Group, PFZW, Rabobank, RWE, Schiphol, Stellantis, Tata Steel, Unilever, Vion, Vopak en Yara
Dit artikel kan betaalde links en/of affiliate links bevatten, wij plaatsen alleen aanbevelingen waar wij zelf achter staan.