Vaker plantaardig eten, hoe dan? Vegan lunchtips!

Het is de geijkte vraag die heel veel veganisten dagelijks moeten beantwoorden: ‘Maar wat eet je dan nog wel?’ Mijn antwoord: ‘Hoemoes. Héél veel hoemoes.’

Ik eet natuurlijk veel meer. Sla het gemiddelde vegan kookboek maar open en je zult zien dat er een scala aan heerlijke plantaardige recepten is. Maar dat veel veganisten een love affair hebben met hoemoes klopt wel.

Zo eet ik tussen de middag vaak een salad bowl en die is natuurlijk niet compleet zonder een flinke kwak hoemoes in het midden. Eromheen varieer ik met wat ik in huis heb: een tomaatje, een geblancheerd stukje broccoli (lekker met edelgistvlokken eroverheen), een wortel in sticks gesneden, een handje spinazieblaadjes of waterkers, wat quinoa of een mengsel van rijst en bonen en wat stukjes falafel.

Recept: zelfgemaakte hoemoes

Hoemoes kun je natuurlijk kant en klaar kopen, maar je maakt het ook makkelijk zelf.

Open een blik met kikkererwten en vang het vocht op. Houd 3 eetlepels aquafaba (kikkererwtenvocht) en 10 erwten apart.
Meng de overige erwten samen met 2 eetlepels lichte tahin, sap van een citroen, wat zeezout, een mespuntje kurkuma en 2 eetlepels olijfolie. Voor een smeuïger substantie kun je nog wat aquafaba en/of olijfolie toevoegen. Voeg naar smaak nog paprikapoeder, een teentje knoflook of gedroogde tomaten toe.

Recept: vegan mayonaise

En wat moet je nou met die andere 10 erwten en de aquafaba? Nou, daar kun je heerlijke vegan mayonaise van maken.

– Doe de 3 eetlepels aquafaba in de kleinste kom van je keukenmachine en meng tot het goed schuimt.
– Voeg dan 10 kikkererwten, 1 eetlepel mosterd, beetje zout en 1 of 2 theelepels appelciderazijn toe.
– Druppel vervolgens heel langzaam 100-125 ml milde olijfolie erbij.

Lekker bij aardappeltjes uit de oven of natuurlijk gewoon patat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *