De wereldbevolking blijft groeien terwijl er nu al grote voedseltekorten zijn. 733 miljoen mensen lijden honger. En dat terwijl er genoeg voedsel op aarde is om iedereen te eten te kunnen geven.
Het moet alleen ánders. En daarvoor is een eiwit-transitie nodig.
Wat is de eiwit-transitie
Een eiwit-transitie klinkt als een biologisch proces dat in je lichaam plaatsvindt en waar je ooit over hebt geleerd op school, maar dat is het niet. Het is juist iets dat wereldwijd plaats moet vinden én in je eigen keuken. De andere naam, plantificeren, maakt misschien al iets duidelijker waar het om gaat: wij mensen moeten meer planten gaan eten. En daar moeten we onze eiwitten uit halen.
Overstappen op plantaardige eiwitten heeft niet alleen tot gevolg dat er 75% minder aardoppervlak nodig is voor landbouw, het vermindert ook de CO2-uitstoot en bespaart een hoop dierenleed.
Veel mensen denken nog steeds dat je, om genoeg eiwitten binnen te krijgen, dierlijk vlees, vissen of zuivelproducten moet eten. En daar profiteert de vleesindustrie van (en mensen die honger lijden zijn de dupe). In het huidige systeem wordt veel soja en maïs verbouwd dat als veevoer dient. Gewassen die mensen prima zelf kunnen eten. Door te ‘plantificeren’ kunnen meer mensen gevoed worden met een oogst van maïs, soja, sla, wortelen enzovoorts.
Plantaardige eiwitten
Eiwitten hoef je niet uit dierlijke producten te halen, dat doen de dieren die gegeten worden immers ook niet. Tofu, sojabonen, noten, quinoa, linzen en kikkererwten zitten boordevol eiwitten. Maar ook spruitjes, artisjok, champignons, broccoli en spinazie bevatten veel proteïne.
En ook een lekkere lik hummus op je boterham of cracker zorgt ervoor dat je weer wat extra eiwit binnenkrijgt. Overstappen op plantaardige eiwitten heeft niet alleen tot gevolg dat er 75% minder aardoppervlak nodig is voor landbouw, het vermindert ook de CO2-uitstoot en bespaart een hoop dierenleed.
Goed bezig
TV-programma Radar onderzocht welke supermarkten een steentje bijdragen aan de eiwittransitie door een ruim aanbod aan plantaardige alternatieven, zoals vegan kaas en kuipjes hummus, in de schappen te leggen.
Van de onderzochte ketens scoorde Albert Heijn het beste, met 44% plantaardige eiwitten. Op de tweede plaats stond Lidl, met 38%, op de voet gevolgd door ALDI met 37% plantaardige eiwitten in het assortiment.
Bij Jumbo stond het percentage op 32%. Daarop reageerde de keten als volgt: ‘We herkennen ons niet in het beeld dat ze schetsen.’ Dat is waarschijnlijk marketingtaal voor ‘nu we de cijfers zien realiseren we ons dat we minder goed bezig zijn dan we dachten.’
Ecoplaza, een winkelketen die niet is meegenomen in het onderzoek, doet het het beste: daar is meer dan de helft van de verkochte eiwitbronnen van plantaardige origine. Bovendien staan er vele vegetarische en vegan recepten in het gratis mee te nemen blad Lekker (w)eten.
Handig, voor iedereen die ook wil plantificeren.
Dit artikel kan betaalde links en/of affiliate links bevatten, wij plaatsen alleen aanbevelingen waar wij zelf achter staan.