Toen ik 7 jaar geleden mijn eigen tekstbureau begon koos ik ervoor om zijn zakelijke rekening te openen bij een ‘groene’ bank.
Ook al hadden ze toen nog geen échte zakelijke rekening in hun assortiment. Ik opende gewoon een betaalrekening bij ‘de bank met de eekhoorn’ en weerhield mezelf ervan te kijken wat de ‘reguliere’ banken allemaal voor voordeel te bieden hadden aan ondernemers.
Ik wilde het niet weten, want dan zou ik misschien zwichten.
En zwichten zou betekenen dat mijn eerlijk verdiende geld naar banken zou gaan die misschien wel investeren in wapenhandel, bijdragen aan ontbossing of bedrijven ondersteunen die bont verkopen of cosmetica op dieren testen, om maar een paar zaken te noemen.
Op de website eerlijkegeldwijzer.nl (een initiatief van onder meer Oxfam Novib, Amnesty International en Milieudefensie) kun je de Eerlijke Bankenwijzer bekijken, die geeft per thema een rapportcijfer aan elke bank.
Zo krijgt de ASN bank een 10 voor arbeidsrechten, wapens en bonussen, Triodos krijgt datzelfde cijfer voor dierenrechten, natuur en voeding, de Rabobank krijgt een 3 voor klimaatverandering, woningbouw & vastgoed en financiële sector en Aegon grossiert in het cijfer 1. Daartussenin zit ook nog van alles, zo heeft de SNS bank opvallend veel achten en negens voor een ‘reguliere’ bank.
Recent kwam de ING in het nieuws omdat deze bank één van de investeerders is in de Dakota pipeline die dwars door een (voor Native Americans heilig) natuurgebied zou lopen en hoogstwaarschijnlijk het drinkwater zou vervuilen. Daarnaast werden demonstranten die tegen de aanleg protesteerden bestookt met rubberkogels en een waterkanon. Eén van hen liet het leven, een ander raakte een arm kwijt vanwege een schokgranaat.
Inmiddels heeft de bank zich teruggetrokken uit het project, wat goed nieuws is, maar hadden ze dat ook gedaan als er niet zoveel media-aandacht voor was geweest? En in hoeveel andere niet-zo-schone-projecten hebben ze geïnvesteerd?
En nu komt de confessie: mijn privé-rekening heb ik nog bij een reguliere bank lopen…. Eentje die er niet op alle punten zo goed vanaf komt. Al maanden geleden heb ik een aanvraag gedaan bij die bank met dat groene infinity-logootje. Maar omdat ik uit de papieren die ze me toestuurden niet zo goed wijs werd of al mijn automatische incasso’s zouden worden overgenomen legde ik ze even op de ‘moet ik nog naar kijken’-stapel. En daar lagen ze te lang.
Dat wordt dus opnieuw aanvragen. Het staat op mijn te-doen-lijst. Boven ‘afspraak maken met mondhygiëniste’.
Herkenbaar dat het zo lang op je lijstje blijft staan… wij zijn uiteindelijk wel overgestapt en dat viel reuze mee. Met de overstapservice (die duurt 13 maanden) gaat het meeste vanzelf, al moet je wel even in de gaten houden of dat echt zo is. Ik heb bij een paar bedrijven wel mijn rekeningnummer moeten aanpassen.