Een koude douche, brrr… maar heel gezond en milieubewust!

Zelf had ik nooit gedacht dat ik het zou doen: koude douches nemen. Maar als schrijver kom je nogal eens interessante onderwerpen tegen. Voor een artikel dat ik moest schrijven, las ik over de voordelen van koude douches en dat sprak me toch wel aan. Ik werd nieuwsgierig en wilde het proberen. Het blijkt veel prettiger dan je zou denken!

De voordelen van koud douchen

Hoe kan een koude douche aantrekkelijk zijn, vraag je je af? Dat komt door de grote voordelen voor je gezondheid: je weerstand wordt beter, omdat de aanmaak van witte bloedcellen wordt gestimuleerd. Verder wordt ook je lymfestelsel in beweging gebracht, wat de weerstand ondersteunt. Je bloedsomloop verbetert. Het koude water doet je haarvaatjes samentrekken, waardoor je bloed naar je organen stroomt. Deze worden nu heel goed doorbloed.

Ook voor je humeur is het koude water goed. Je hersenen worden gestimuleerd om meer happy hormones aan te maken, zoals onder andere dopamine. Dit helpt goed bij depressies. Uit onderzoeken blijkt dat koud douchen zelfs beter werkt dan medicatie. De plons koud water geeft je ook nog eens een fris gevoel, waardoor je meer energie krijgt.

Hoe pak je koud douchen aan?

Dat klinkt aantrekkelijk toch? Maar dan is er nog de kwestie van onder de koude douche gaan staan. Zelf ben ik bepaald geen liefhebber van kou. Het voordeel is dat je echt niet meteen de douche op ijskoud hoeft te zetten. Je mag je lichaam de tijd geven om eraan te wennen. Het is goed om eerst gewoon warm te douchen en je te wassen. Je kunt afsluiten met koud(er) water.

Als je er klaar voor bent zet je de douche op lauw water. Houd dit 30 seconden tot een minuut vol. De dag daarna zet je hem iets kouder en zo steeds door totdat je onder koud water kunt staan. Als je elke dag 30 seconden tot anderhalve minuut koud doucht, kun je al profiteren van de voordelen.

Ook voordelig voor het milieu

Niet alleen is koud douchen goed voor je, het is eigenlijk ook veel natuurlijker. Warm water hebben we alleen door ons eigen vernuft. Het is comfortabel, maar niet wat er in de natuur te vinden is (behalve dan in warme bronnen, bedenk ik me nu, maar die zijn niet overal). Als je graag dichter bij de natuur wilt komen, is koud douchen (of in natuurwater zwemmen) de manier om dat te doen.

Je kunt er uiteindelijk voor kiezen om de kraan helemaal niet meer warm te zetten. Dat scheelt water, want hoezeer je er ook aan went, je zult in dat geval echt niet 10 minuten onder de douche staan te relaxen. Het scheelt ook gas, dat niet meer nodig is om het water te verwarmen. Koud douchen is dus ook nog eens milieubewust. Zelf ben ik in ieder geval nog niet zo ver!

Mijn ervaringen met koud douchen

Ik ben zelf verbaasd over hoe prettig koud douchen is. Ik ben echt een koukleum en dacht dat het me helemaal niet zou bevallen. Maar na het douchen voel ik me echt verkwikt. Eerst voel je je wat koud, maar niet veel later zul je snel opwarmen. Ik douche zelf ‘s avonds, maar omdat ik er toch wat te energiek van werd (en een paar uur wakker lag in bed), douche ik nu vroeger op de avond en dan is er geen probleem. Houd je van ‘s ochtends douchen, dan heb je vast meer energie voor de dag.

Een grappig voordeel, dat ik totaal niet had verwacht, is dat mijn tinnitus (die ik in een oor heb) een stuk minder is. Na enige research op het internet blijkt dit inderdaad te kunnen. Dus wie weet waar het jou allemaal bij zou kunnen helpen. En denk je nu dat dit ook wat voor jou is? Laat het ons weten en vertel hoe het bevalt als je het gaat proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *