De vraag naar elektrische auto’s groeit gestaag. Op dit moment zijn er 191265 elektrische auto’s in Nederland (en 77396 openbare oplaadpunten). Dit betekent dat op dit moment 3,6% van de personenauto’s in Nederland elektrisch is.
Samen met IJsland, China, Zweden en Noorwegen vormt Nederland de top 5 van landen waar de meeste elektrische auto’s rondrijden. Voor de meeste kopers is duurzaamheid de belangrijkste reden om te kiezen voor een elektrische auto. Maar is de elektrische auto wel zo groen?
Rijden zonder uitstoot
Wat uitstoot betreft is een elektrische auto stukken schoner dan een reguliere brandstofauto. Klimaatneutraal zijn ze (nog) niet, maar een elektrische auto stoot beduidend minder CO2 uit dan zijn broertje zonder stekker. Gemiddeld 70% minder. Zelfs als hij opgeladen wordt met behulp van ‘grijze stroom’ (stroom die wordt opgewekt door de verbranding van fossiele brandstoffen), is hij nog altijd minder vervuilend in gebruik dan een brandstofauto.
Het probleem zit ‘m echter in wat er gebeurt als hij ‘op’ is. De snelst groeiende afvalstroom ter wereld is die van elektrisch en elektronisch afval. Alles met een stekker dus.
Dure batterij
Ongeveer de helft van de aanschafprijs van een elektrische auto ben je als koper kwijt aan de batterij. Die is ook behoorlijk ingenieus en bevat lithium, koper en kobalt. Ze hebben een lange levensduur en maar zijn moeilijk te recyclen. Momenteel worden ze niet ontworpen met het oog op hergebruik en daarom zijn ze niet makkelijk te demonteren. Daarnaast verschillen batterijen van verschillende merken enorm van elkaar in formaat en samenstelling. Dat maakt het nog minder makkelijk om de grondstoffen terug te winnen en te hergebruiken.
Daarom is het nu nog veel goedkoper om nieuw kobalt, nikkel en grafiet te winnen door middel van milieubelastende mijnbouw dan deze stoffen door middel van dure processen te hergebruiken.
Waterkracht voor hergebruik
Gelukkig wordt er wereldwijd tijd, geld en aandacht besteed aan het probleem en hoopt men dat er snel een duurzame energiezuinige autobatterij wordt ontwikkeld. Verwacht wordt dat er uiteindelijk in Scandinavië, vlak naast productiefabrieken, recyclingfabrieken komen te staan. Deze recyclingfabrieken kunnen gebruik maken van de waterkracht die in Scandinavië volop beschikbaar is.
Ook de Europese Commissie draagt een steentje bij: vanaf halverwege 2023 worden de eisen op het gebied van inzameling, recycling en duurzaamheid aangescherpt en worden niet-oplaadbare batterijen uitgefaseerd. Ook wordt er gewerkt aan een plan voor universele opladers zodat we niet bij elk nieuw apparaat een nieuwe lader krijgen of moeten aanschaffen.
Het gaat langzaam maar we gaan vooruit.
Bron: OneWorld 1-zomer 2021 – nederlandelektrisch.nl
Dit artikel kan betaalde links en/of affiliate links bevatten, wij plaatsen alleen aanbevelingen waar wij zelf achter staan.